Landið af Eldi og Ís

15 februari 2018 - Reykjavík, IJsland

Het is eventjes geleden dat ik geschreven heb maar ik was druk en had er even geen behoefte aan... Momenteel zit ik in het appartement van mijn stagebegeleider ze zijn een week naar München, Inhorgenta een hele groten sieraden fair is elk jaar en Edda gaat daar met haar stand “Seb jewellery staan. Het is zo een luxe appartement! En ik heb het helemaal voor mezelf... Heerlijk!  Kan doen en laten wat ik wil lekker met niemand rekening houde haha. In het begin voelden het wel een beetje raar in zo een grote ruimte, veel te luxe voor mij maar stiekem is het ook wel genieten.. ik heb prachtig uitzicht! En kan lekker met mijn voeten op tafel zitten en een beetje relaxen.. Gisteren avond was een goed noorderlicht weerbericht, maargoed IJsland is IJsland niet als het in eens compleet weer omslaat toch had ik zin om nog even naar buiten te gaan even een kleine wandeling te maken. Het was al donker maar voor mij voelt het hier compleet veilig en ga ik zonder moeite in de nacht over straat.. Ik heb een beetje door de sneeuw gesjokt en soms zakten je opeens een meter weg haha super grappig maar opzich ook wel gevaarlijk want je hebt niet echt houvast over je ondergrond.  Ik kwam nog op een lege vlakte vol met sneeuw en een stoel tegen!?  Na mijn wandelingetje ben ik lekker naar bed gegaan samen met Puffin, mijn vriendje hier.. Vandaag werd ik vroeg wakker van een geluid in het huis, ik kwam er achter dat het alarm van Beggi afging, dat had die niet uitgezet. Gelukkig was ik slaperig genoeg om daarna nog lekker even te slapen.

Ik wil al een tijdje weer er op uit maar het weer hield me steeds tegen, al een paar weken achter elkaar hebben we hier grote sneeuw stormen en veel wind waardoor het niet verstandig is om er op uit te trekken. Ik ben  veel binnen geweest en heb me gericht op schoolwerk en onderzoek daarvan... vorige week zaterdag ben ik wel gezellig met Edda gaan eten in haar huis ze had me uitgenodigd om te komen en haar kinderen te ontmoeten. Het was een erg gezellige avond en ik vond het leuk om haar huis te zien.  Maar voor vandaag had ik op de planning staan om richting Selfoss te gaan dat is meer in het zuiden van IJsland en daar heb je ook meer de ruige natuur die ik nu een beetje mis...  Ik ga voor het eerst dan echt weg uit Reykjavik sinds mijn aankomst hier. Ik begon de dag met een lekkere warme en luxe douche en maakten me klaar voor vertrek.  Ik moest eerst met de bus naar het main station en daar wachten op de bus richting Selfoss.. Toen ik eenmaal in de bus zat kon ik mijn ogen niet geloven we reden door uitgestorven witten vlaktes en bergen het voelden daadwerkelijk alsof ik op de maan aangekomen was.. Het was zo stil en zo magische en toch zo krachtig. IJsland is een land gemaakt en ontstaan uit lava en dat is heel erg voelbaar maar je ziet het ook daadwerkelijk, in het lava zie je de beweging van hoe het magma stroomden. De busreis was heerlijk, naar buiten staren en een beetje weg dromen. Dit land is zo compleet anders dan Nederland het is bijna niet voor te stellen.. en de raven vlogen met me mee, prachtig om te zien die witte vlaktes en dan zo krachtige zwarte vogel die zijn domijn verkent... We reden door Selfoss richting Hella, ik moest nog een plaatsje verder en dan had ik mijn “bestemming” bereikt.. ik had op internet een vulkanische museum ontdekt in het plaatsje Hhvolsvöllur waar ik wel nieuwsgierig naar was. Het was nog een stukje lopen voordat ik bij het museum was het was een super modern gebouw en ik was benieuwd naar de tentoonstelling.. het was super gemaakt zelfs een beetje eng haha ze hadden de effecten van een vulkaan echt na gemaakt je kon dingen echt voelen zoals het over elkaar heen schuiven van aardplaten en het opkomende magma.. het was een interessant museum ook van het ontstaan van IJsland en de nog actieve vulkanen hier.. Hekla is een van de vulkanen die nog volop levend is en in 2010 nog haar lava heeft laten vloeien... het Hart van IJsland is ook nog actief, het is een magma “berg” onder IJsland. In het centrale gedeelte van het land is het nog volop actief en voelbaar... het grote blok maga dat onder IJand zit is gelukkig op een diepte van 100-700 km dat is de kern van IJsland het hart... waar het leven ooit begon en waar het leven nog steeds is..  Vandaag was ik op een anderen manier even heel dicht bij de kern het besef dat IJsland echt een land van vuur en ijs is was even dubbel zo duidelijk. Ergens was het ook wel “eng” magma is machtig prachtig maar natuurlijk ook gewoon gevaarlijk. De natuur heeft zo een ongekende kracht en zal het ook altijd winnen van de mens.. het gaat zijn eigen weg en zo is het ook met vulkanen zo je weet nooit wanneer die uitbarst.... prachtig om even heel dicht bij de kern te zijn... het was een mooie tentoonstelling. Er waren ook geluid opnamens die echt afkomstig waren van het stromen van lava en het uitbarsten van een vulkaan.. het was even alsof ik er midden in stond.  Na het museum heb ik de bus terug gepakt maar ik wou echt nog even genieten van het maan achtige landschap en nog niet naar huis. Ik stapte uit in het plaatsje Hveragerði het was een klein stadje aan de rand van een groten berg, waar ik de naam niet van weet.. ik liep gewoon mijn neus achterna en uiteindelijk kwam ik bij een klein houten bruggetje en onder mij waren de Hot Springs! Het gebied waar ik was is ook wel het rook gebied van ijsland.. het geothermische gebied waar je veel Hot Springs zult vinden en geisers.. ik zal een paar foto’s plaatsen waar je de dampen ziet.. het is echt prachtig maar het stinkt wel erg naar rotten eieren, Maargoed je kan niet alles hebben (: Ik liep over het houten bruggetje en was opeens echt in de natuur geen huizen en wegen om me heen maar prachtige beekjes met ijspegels en kleine berg vlaktes met sneeuw en bomen. Het was al best laat en ik wist dat ik niet te ver kon gaan omdat het snel donker zou worden. Ijsland heeft daar wel een grote spong in gemaakt het is nu licht rond 10 uur en het wordt donker rond 18h.. is wel even wat anders dan een paar weken geleden!  Ik heb een stukje gelopen en de heerlijke natuur in me op genomen, ik kom zeker nog eens terug!  Maar voor nu was het beter om terug te gaan naar de bus halte. Ik moest nog zeker een half uur wachten voordat de bus kwam en het begon flink af te koelen ik besloot om bij het lokale benzine stationnetje wat eten te halen en verder te wachten in het bus hokje. Gelukkig zijn die afgelsloten van de wind en ik werd in gezelschap gehouden door 10 Krummi’s ze waren erg dichtbij en ik genoot van hun geluidjes. En zo ging de tijd snel voorbij eenmaal weer in Reykjavik was ik toch wel behoorlijk moe ik moest nog wachten op mijn bus naar het appartement. Ik had er geen zin meer in had het koud en mijn voeten deden zeer... ik wou lekker met een wolle deken om me heen op de bank zitten. Maar ik moest nog zeker 10 minuten lopen.

Nu zit ik lekker op de bank genieten van het uitzicht, het is weer begonnen met sneeuwen en ik kruip zo mijn eigen warmen holletje in... het was een fijne dag en ik begin er steeds meer gewend aan te raken om alleen te zijn.. ik zal mijn neus achter na blijven lopen hahah.. De wolle dekens van IJsland zijn ook prachtig gevilte dikke dekens met IJslandse patronen er in ik zou er graag een mee naar Nederland willen nemen ik vrees alleen dat ik dan een extra rugtas nodig heb.. Nou slaap lekker wereld! Ik ga naar dromenland.

1. Tina:
    16 februari 2018
    Mooi Anna dat je zo genoten hebt , doe je goed zeg En fijn dat je in het appartement mag zijn geniet er van En trouwens je kan zo'n deken ook nog altijd opsturen naar Nederland natuurlijk Hoop ooit eens naar ijsland, Noorwegen Zweden te mogen gaan Maar er zijn zoveel mooie landen om te gaan zodat het moeilijk is en word om te kiezen Eerst in mei naar Griekenland of Portugal moet nog even kijken en dan in September iets verder weg Zelf vind ik het belangrijk om dingen te blijven ondernemen en ontdekken, net als jij dat is goed voor de ontwikkeling van de mens Intens genieten van alles om je heen Fijn dat je deze kans hebt en benut Gun het je zo Bedankt weer voor je fijne verhaal Knuffel en groetjes uit Sneek
  2. Selena:
    16 februari 2018
    In de (heel) vroege morgen zit ik hier van je reisverhaal te genieten. Dank je wel voor je het delen van je belevenissen. Je bent dan even heel dichtbij. Kun je een tekening maken van de patronen op de dekens? Ik heb nog mega veel wol. Misschien om zelf een deken te vilten met zo'n patroon ?
  3. Arduina:
    16 februari 2018
    wat een wondermooie ervaring weer... zalig om lezen... geniet nog verder !!! liefs xxx
  4. Diaan:
    16 februari 2018
    Prachtig.. ik voelde het land van vuur en ijs even met je mee. Je verwoord gevoel zodat het bijna tastbaar wordt, en dat is maar weinigen écht gegeven. Heerlijk dat er daar ook echt meer licht komt! Geniet nog lekker verder, bruis en bubbel!
  5. Irene wonders:
    16 februari 2018
    Hoi Anna, Wat een mooi geschreven verhaal, dat echt gebeurd is!
    Ik zie het als een film voor me. Prachtig. Ik geniet mee van je avonturen. Lieve groet,
    Irene
  6. Anna:
    16 februari 2018
    Dank jullie wel voor de reacties! Tina, tuurlijk je hebt helemaal gelijk en als er iets is wat moeilijk is het kiezen haha ik ga van de zomer ook nog paar weekjes naar Portugal met vrienden... trouwens het super zonde maar ik heb jullie kaart uit Ameland nooit ontvangen :( er is is iets mis met de postbus en ik heb het al onderzocht. Ik heb er nu heel groot en duidelijk mijn naam opgeschreven! En ben bij het postkantoor na gegaan of daar nog post van mij is, ze gingen het onderzoeken... Selena ja met jou heerlijke viltkunsten zou dat zeker kunnen al is dit misschien een anderen techniek die ze gebruiken ik weet zeker dat je de dekens hier ook prachtig vind en de wol! Ik volg jullie en jullie volgen mij! Dank je wel Liefs, Anna
  7. Jacqueline:
    20 februari 2018
    Dat heb je weer mooi verteld Anna
    Prachtig land zo als jij het beschrijft en ons op kilometers afstand laat mee genieten!!
    Geniet van je tijd daar!liefs Jacqueline
  8. Mario/ramos:
    26 februari 2018
    mooi om jouw belevenissen en waarnemingen in IJsland met ons te delen...