Sögur af Anna

27 januari 2018 - Reykjavík, IJsland

Ik zat vanmorgen aan de ontbeit tafel lekker mijn papje havermout te eten en te onderzoeken wat ik vandaag nou eens ging doen. Ik had niet zo veel zin om vandaag de heledag binnen te blijven ik wou graag gaan wandelen en verder met mijn ondekkingstoch hier! Maar het weer had duidelijk anderen plannen het was mistig ik zag werkelijk niks en het regende, sneeuwde... Edda had me verteld dat het Nationale museum wel erg leuk is om te bezoeken en ook een goed begin is van mijn reis hier in IJsland. Ik had opgezocht hoe ik het beste met de bus kon gaan en maakten me klaar voor vertrek.  Ik liep mijn dagelijkse wandelingetje naar de bus en het was werkelijk spek glad het verbaast me eigenlijk wel dat ik nog niet languit op mijn plaat ben gegaan ik had dan ook bijna mijn bus gemist omdat ik afgeleid werd van een bekend geluid wat ik heel dicht bij hoorden. Op nog geen 3 meter afstand van mij zat daar mijn zwarte vriend mooie verhalen te vertellen... Ik wist ondertussen dat ze altijd om me heen zijn waar ik ook ben dus besloot toch maar mijn bus te halen.

Ik had mijn bus gehaald en was opweg naar mijn bestemming ik had mijn route uitgestippeld maar toen ik eenmaal was uitgestapt bij de halte die mijn route aangaf stond er dat ik nog 43 minuten moest lopen naar het museum! Haha ik hou van wandelen maar dit was me toch iets te ver met dit weer.. Ik besloot om maar gewoon de volgende bus te nemen en te zien of ik dan iets dichter bij mijn bestemming kwam de bus ging heel Reykjavik door maar net niet het gebied waar ik heen moest stiekem moest ik wel lachen om me zelf en uiteindelijk was ik weer af bij het begin hahah  Ik heb op de volgende bus gewacht en besloot om maar zelf een route te bepalen want ik was inmiddels bijna een uur verder en nog geen stap verder. Gelukkig was mijn gevoelsmatige route goed want de bus stopte bijna voor het museum!

Het was een leuk museum het gaf de geschiedenis weer van Ijsland van de Vikingen, het heidendom, het christendom en hoe de mensen toen die tijd leefden ik ga niet alles vertellen want dan is de verrassing er een beetje af als je zelf ook eens naar dit museum wil gaan. Maar ik vond het leuk om te zien en ook hier voel je de verbondenheid met dit land.. ik heb wel bijna 3 uur daar rond gezwerfd en dingen bekeken. Totdat ik in de souvenirs winkel kwam van het museum en ik werkelijk alle boeken die daar stonden mee wou nemen... de Edda, Saga’s van dit, Saga’s van dat... maar ik heb niks gekocht misschien kom ik nog eens terug en wie weet dan......  Ik had nog heerlijk wat munt thee gedronken en ben vervolgens terug gegaan naar het centrum van Reykjavik. In deze weken dat ik hier nu ben verlang ik al een tijdje naar gewoon een slechte hap... lekkere hamburger met patatjes dus mijn doel was om deze avond een restaurantje te vinden die niet al te duur was... Ik heb lekker nog een beetje rondgestruind in Reykjavik winkels ingeweest waar je bijna 400 euro moest betalen voor een broek... gewoon om te kijken he!  Uteindelijk had ik een gezellig knus tentje gevonden waar ze hamburgers hadden die niet schrikbarend duur waren. Ik dacht eerst is dat niet raar om alleen uit eten te gaan? Maar het was eigenlijk heel fijn ik heb extra genoten van mijn eten en om het feit dat ik niet zelf hoefden te koken straks. Na mijn avond maaltje ben ik terug gegaan naar huis in de bus was ik in slaap gevallen maar gelukkig net optijd wakker geworden om uit te stappen bij mijn halte anders kon het hele avontuur van vanmorgen weer van voor af aan beginnen...

Toen ik thuis kwam ben ik lekker warm gaan douche en heb alles een beetje laten bezinken van vandaag.  Op een of anderen manier voelden vandaag weer als een puzzelstukje die ik gevonden had.. ik weet nog niet precies welke puzzel ik aan het maken ben maar het voelt zo... Saga’s van IJsland is de kracht van ijsland. Het is waar alles begon en waar alle groten schrijvers hun inspiratie uithaalden... kijk maar naar Tolkien bijvoorbeeld... Mijn liefde voor verhalen is denk ik even oud als het begin van het ontstaan van deze Saga’s. Als kind kon ik op school mezelf er helemaal in verliezen zoals velen van jullie mijn verhalen lezen en ervaren alsof je er zelf bij bent geweest,  had ik dat met alle verhalen die mij verteld zijn.  Van het voorlezen van verhalen voor het slapen gaan door mijn vader tot alle verhalen die ik gehoord heb op de vrije school. Soms was ik het verhaal zelf ik kon altijd precies tot de laatste detail het na vertellen vaak aan mijn ouders en familie... Hier in IJsland heb je dat ook ik voel de Saga’s  de geschiedenis en tegelijkertijd ben ik een van hen....