Bonte Dag (:

3 februari 2018 - Reykjavík, IJsland

Ik ben nu bijna een maand in IJsland toch voelt het veel langer dan dat. Afgelopen dinsdag ben ik voor het eerst naar het zwembad hier geweest, het is voor IJslanders een normale traditie om vaak te gaan zwemmen en naar de sauna te gaan. Vlak bij mijn huis is er een zwembad en ik was wel toe aan wat ontspanning ik ben er naar toe gelopen het was een heerlijke frisse wandeling. Het zwemmen was een fijne ervaring, hier in IJsland is dat toch een beetje anders dan in Nederland. Voordat je naar het zwembad mag moet je eerst gedoucht hebben en ook je badkleding moet al nat zijn. Het is echt not done om direct naar het zwembad te lopen en in het water te plonsen. Als je binnenkomt worden de mannen en vrouwen gesplitst er is een gezamenlijke mannen douche en een gezamenlijke vrouwen douche. En het is de bedoeling dat je naakt gaat douche “met zijn allen” iedereen loopt er ook alsof het volkomen normaal is naakt rond van jong tot oud. Ik vond het eigenlijk wel heel mooi om dat zo te zien en had er zelf ook geen problemen mee om eerst in mijn blootje te moeten gaan douche voordat ik naar het zwembad mocht. En dan is er nog een verschil met de Nederlandse zwembaden in IJsland heb je bijna geen binnen zwembaden het zijn vrijwel allemaal buiten zwembaden van verschillende temperaturen ook heb je er hottops en sauna’s. Het was werkelijk ijskoud om naar buiten te moeten lopen maar het zwembad was heerlijk! Rondom het zwembad lag er allemaal sneeuw en je zag ook gerust kinderen midden in de sneeuw spelen en daarna het zwembad weer ingaan. Het was echt heerlijk om zo elk bad een beetje uit te proberen en daar een beetje te dobberen. Er waren niet super veel mensen en vanuit het zwembad kon ik de maan zien tot dat het opeens kei hard begon te sneeuwen dat is pas een aparte ervaring zwemmen met sneeuw om je heen haha

Ik heb een prima stage week gehad en ben nog volop dingen aan het ontdekken. Vandaag was ook een interessante dag  de voormalige staigere van Beggi ( mijn stage begeleider ) had een prijs gewonnen voor het beste sieraad dat er gemaakt was als afstudeer opdracht. En vandaag zou ze daar een award voor krijgen. Ik had haar van de week al ontmoet en Edda en Beggi hadden mij mee gevraagd naar deze uitreiking ze dachten dat het wel interessant voor me kon zijn.  Het was alleen nog niet helemaal zeker of het door zou gaan en Edda had gezeg dat ze me zou berichten rond lunch tijd dus ik dacht ik heb alle tijd. Ik moest nog naar de supermarkt en het was een heerlijke “ochtend” het was al volop licht, geen wind en het was niet koud. Dus ik besloot om lekker naar de super markt te wandelen al was het spek glad buiten. Vrijdag hadden we een storm hier met veel regen dusvrijwel alle sneeuw is gesmolten en veranderd in ijs. Mega gevaarlijk maar ook wel erg grappig... Ik was bijna bij de supermarkt toen Edda me berichten en zei dat vanmiddag door zou gaan en dat iets netterekleding wel gewenst zou zijn... en of ze me om 12.50 kon oppikken.. het was toen 12.30 dus ik zou me heel erg moeten haasten bovendien dacht ik dat het veel later in de middag zou zijn. En nette kleding! Shit dat heb ik helemaal niet ingepakt, ja ik heb wel een nette broek maar voor de rest niet echt nette kleding.. dus ik moest ook nog opzoek naar een winkel om te kijken voor iets goedkoops en net. Ik vroeg aan haar of het iets later ook kon en gelukkig was dat geen probleem. Ik was natuurlijk ook weer afgeleid omdat vlak naast me mijn zwarte vriend zat. Ik ben nu vrijwel gewend dat ze hier zijn maar toch vind ik het elke keer weer bijzonder. Ik ben in snel trein tempo het winkel centrum door gegaan en vond uiteindelijk een tweedehands winkel waar ik een “nette” trui kocht totaal niet mijn smaak en met elleboog bescherming of hoe noem je dat? Veel te hip voor mij doen maargoed het was beter dan niks (: Ik had bedacht dat ik de bus terug zou nemen omdat het veel sneller zou gaan en ik me nog moest omkleden en mooi maken. Toen ik het winkel centrum uitliep reed voor mij neus de bus weg! En de volgende kwam pas over een half uur er zat dus niks anders op dan ook terug te lopen.. berg afwaarts is geen probleem maar de berg op was wel wat zwaarder en ik had al een beetje haast. Toen ik eenmaal thuis kwam had ik een kwartier om alles te doen me om te kleden, op te maken, en me zelf een beetje te fatsoeneren want ik zag er uit als ontplofte tomaat. Het was allemaal gelukt en Edda en Beggi zagen er ook mooi uit, Edda had zelfs een zwarte bontjas aan die ik stiekem helemaal geweldig vond ook al is het erg zielig.. Hier in IJsland zie je dat best wel veel bont ook op veel kleren zie je het. En ik vind het eigenlijk wel heel mooi maar omdat er slecht omgegaan wordt met de dieren is het gewoon te zielig. Maar gek genoeg vind ik het in IJsland anders misschien omdat dit een kouder land is en het bont daadwerkelijk er nog wat voor zorgt dat je het warmer hebt. Ik heb zelf ook leren schoenen met echte schapen wol voering. En bij sommigen vrouwen zoals bij Edda stond het ook echt heel mooi het geeft een vrouw een “power” uitstraling.  De bijeenkomst was al begonnen toen we binnen kwamen lopen en er zaten allemaal belangrijke mensen, ook de president was aanwezig. Omdat we wat later waren dan gepland hadden we geen stoel en moesten we staan. Nadat Beggi zijn award van de president had gekregen en zijn voormalige stagiere ook vond Edda het een goed idee en ik trouwens ook om de rest van de bijeenkomst totdat alle award uitgerijkt waren, dat duurden trouwens nog twee uur om naar een koffie tentje te gaan. Beggi ging ook mee en we hebben gezellig gepraat over mijn stage en leerdoelen en hun leven.

Toen we terug kwamen  het was trouwens in het “Radhus” een mooi gebouw aan een meer in Reykjavik  was het gepraat afgelopen en was het tijd voor hapjes! Yeej gratis goed eten het was lekker ik genoot er echt van. Beggi en Edda stelden me voor aan wat anderen goudsmeden en mensen het was leuk om met ze gepraat te hebben  en na een tijdje zijn we weer terug gegaan naar huis. Ik was er moe van maar zeker voldaan ik ga denk ik de rest van de avond wat voor mezelf doen en beetje luieren.