Tenging.....

27 april 2018 - Reykjavík, IJsland

Het is vrijdagochtend en ik lig nog in bed ik moet eigenlijk me aankleden en naar de werkplaats, werken aan mijn meesterstuk. Gisteren avond wou ik eigenlijk al mijn belevenissen van afgelopen dagen met jullie delen en opschrijven maar er was wat schoolwerk wat ik eerst moest doen....

Ik heb eigenlijk geen woorden voor de afgelopen dagen.. het was zo ontzettend magische en speciaal.. ik ging op roadtrip samen met een fotografe die ik heb leren kennen, ze is een kunstenares ze maakt prachtig werk haar naam is Maria Kjartansdottir voor de genen die nieuwsgierig zijn. Ze is bezig met een project wat connection heet ze wou graag foto’s maken van verschillende locaties in IJsland samen met iemand die echt connectie kan maken met de omgeving, de natuur een van de dingen die ik het liefste doe dus vond het geweldig dat ze mij vroeg.... zo kon ik IJsland zien en ondertussen met haar samen werken.

Op maandag ochtend kwam ze me met de jeep halen we zouden woensdag weer terug komen. Als ik van die grote auto’s zie vraag ik mezelf vaak af is dat nou wel nodig? Maar het is geweldig je zit lekker hoog en kan alles goed waarnemen en zien en met zo een ruig ding kan je overal rijden waar je wilt, door het water, over de berg het voelden erg bevrijdend. Ik had al van het eerste begin dat ik Maria zag een goede band met haar alles ging een beetje vanzelf.... Op maandag zijn we naar Þingvellir geweest het natuurpark en wat een deel van de golden cirkel is... we wouden zoveel mogelijk touristen vermijden dus zijn we niet naar de typische touristen plekken geweest of als het echt moest dan pas savonds... ik kijk nog steeds mijn ogen uit alsof het de eerste dag is dat ik in IJsland ben, alles voor het eerst zie... ik heb hier weinig woorden voor dit draaid om gevoel.. Maria vertelden me waar ze was opgeroeid en naar die plek zijn we ook geweest.. we hebben foto’s gemaakt die zo puur zijn echt zo erg mooi! Ik kan niet alles vertellen en verklappen want de foto’s worden gebruikt voor een galerie in New York! Kom ik ergens te hangen in New York hahah... We zijn naar verschillende locaties geweest ik heb rotsen en lava beklommen, stenen gedragen, stenen gegooid, gedanst midden op de weg in de regen, in een waterval het was zo magische. Met de paarden geknuffeld op het mos gelegen, het zwarte strand gevoeld dat is zo bizar het zand is zwart dat komt door het as van de vulkanen ... het was een thuis voor me alsof ik hier hoor....

Ik ben op plekken geweest waar de Vikingen vochten ook dat was voelbaar alsof ik terug was in de tijd daar.. ik ben in het land van de trollen geweest en het land van de elfen. Ik heb verbinding gemaakt met de zee... met het hexagonale lava... we hebben zo ontzettend veel gedaan en ik kon mezelf zijn, kind zijn... een elfje zijn maar ook Anna zijn een jonge sterke vrouw... het is te veel om dit allemaal op te schrijven maar ik heb echt onwijs genoten. Van heerlijk duur eten naar een slechte hap met patat. Van hottubs naar hotsprings en ook nog naar het zwembad om even op te laden voor de laatste shoot locatie.. waar ik het meeste van genoten heb is Vik, ik wou al heel lang daar naartoe maar met de bus is het voor een dag gewoon te ver... bij vik heb je het zwarte strand en de zee, de lava grotten. Het was zo indrukwekkend we waren op het strand met mega hoge golven ik vond het ook een beetje spannend omdat het zo intimiderend was.. zo krachtig en ik was maar een klein mensje vergeleken met de zee.. ik probeerde me zelf een beetje te kalmeren en tot rust te komen en toen zag ik mijn kleine vriendjes.... niet de raaf maar de puffins ze waren aan het nesten op de rosten boven mij. Ineens was ik alle angst kwijt en zo gelukkig als een kind haha geloof me die beestjes zijn zo schattig ik heb ze al eens eerder gezien in Schotland..Op de terug weg zijn we nog naar een andere waterval geweest in het donker was zo mooi omdat de waterval oplicht door het witte schuim... ik ben heel erg benieuwd naar de foto’s en kan nu met nieuwe energie aan de slag met mijn meesterstuk.. de tijd vliegt! Ik ga me maar aankleden en aan de slag..