Elke dag is anders

14 januari 2018 - Reykjavík, IJsland

Gisteren was ik van plan om de bus te nemen en te kijken waar het me zou brengen maar toen ik wakker werd stormde het erg buiten met harde wind en sneeuw en hagel buien. Er was voorspelt dat het door de dag heen steeds erger zou worden... dus ik wist niet zo goed wat ik zou doen. Ik dacht eerst ik loop wel naar de supermarkt en  het busstation waar ik mij pas zou kunnen kopen, er zijn hier echter niet geweldige wegen voor voetgangers. De autoweg is evengoed de weg voor voetgangers en omdat ik op een soort van heuvel woon zou ik bergafwaarts moeten lopen met dit ijzige weer zou dat een groten glijbaan worden voor me en dan helaas niet op de leuke manier.

Mijn huisgenoot ging later op de dag met de auto naar de supermarkt dus ik besloot om mee te rijden om nog wat bootschappen te doen en mijn buskaart te regelen. Je hebt hier een systeem dat je voor 3 maanden een buspas kan aanvragen en dan onbeperkt met de bus kan rijden dat kost iets van 26.900 IJslandse Krona omgerekend kom je dan ongeveer op 214 euro uit. Het is te doen en elke 3de maand is gratis dus eigenlijk betaal je maar voor 2 maanden steeds. En daarna kan je weer voor 3 maanden een pas aanvragen. Ik was blij dat het geregeld was zo kan ik maandag gewoon lekker met de bus naar stage (:

Mjn dag is nu net begonnen en ik blijf het vreemd vinden dat je dag pas begint rond 11 uur als het licht wordt mensen slapen hier ook gerust tot 1 of 2 uur uit. Normaal gesproken vind ik dat heerlijk voor een zondag maar over 4 uur is het al weer donker... Ik ga straks met de bus naar het centrum van Reykjavik de boel eens verkennen (:

Vannacht heeft het weer keihard gewaaid en gesneeuwd dus het hele land is nu wit, dat geeft weer een kompleet anderen uitstraling en sfeer ik ben hier nu 5 dagen en tot nu toe is geen enkele dag het zelfde geweest...Het weer veranderd continu en vanmorgen hadden we gewoon zon! Of naja vanmorgen een half uur geleden....

1. Sjoerdtje de vries:
    14 januari 2018
    Weet je wanneer de lente begint bij jou in IJsland ? Kennen ze daar zoiets als imbolc??? Wat is doei on het IJslands ??
  2. Anna:
    14 januari 2018
    Rond mei begint de Lente en tuurlijk kennen ze hier iets als Imbolc :) Blessi en Dagur